منوعات الان

أماكن الصيف فى الساحل الشمالى

أماكن الصيف فى الساحل الشمالى

الساحل الشمالي تقريبا هو اول مكان بيجي في بالنا لما بنفكر نقضي اجازة الصيف ونطلع مكان حلو ونستمتع بالبحر سواء مع العيلة او الاصحاب, عشان كده النهاردة من خلال موضوعنا حاولنا نجمع لكم احلي اماكن المصيف في الساحل الشمالي بالاسعار, عشان تقدورا تختاروا منها اللي يناسبكم.

أماكن الصيف فى الساحل الشمالى

1- مراسي:

مراسي في الفترة الاخيرة تقريبا بقت من اول الاماكن اللي بنفكر فيها لما نحب نطلع مكان حلو ومختلف في الساحل الشمالي, مكانها في سيدي عبد الرحمن, الكيلو 129 طريق العلمين.

متوسط سعر الشاليهات فيها للبيع حوالي 2 مليون جنية, وللايجار تقريبا من 1000 – 2000 جنية في اليوم حسب مساحة الشالية والمكان.

متوفر فيها شاطيء خاص – جولف – فنادق – مطاعم – كافيهات – مناطق ترفيهية.

2- مارينا:

طبعا مارينا غنية عن التعريف هي تعتبر من اول الاماكن اللي اتعملت في الساحل الشمالي بشكل مميز وبقت مكان اساسي لناس كتير كل سنة في الصيف, مكانها في منطقة العلمين من الكيلو  94 للكيلو 111 من طريق الاسكندرية مطروح, وهي متقسمة ل 7 بوابات كل بوابة بيكون فيها الاسعار مختلفة عن التانية.

العقارات فيها بتتنوع ما بين الشقق والفيلات والشاليهات, واسعار الشاليهات للبيع في بوابة 1 – 2 – 3 – 4 بيبدأ من حوالي مليون و200 الف جنية, وسعر الايجار 1350 جنية في اليوم, اما الشاليهات للبيع في بوابة 5 بتبدأ اسعارها من مليون و400 الف جنية.

متوفر فيها فندق بورتو مارينا – شواطيء خاصة زي لا بلاج, ولافام وتشيكيتا – البحيرة الدائرية – نادي للسيارات – نادي لليخوت (وده يعتبر تقريبا أكبر ميناء لليخوت في مصر) – مركز تجاري كبير – مطاعم وكافيهات – صالة بيلياردو – صالة جيم.

– بورتو مارينا:

اسعار الايجارات في بورتو مارينا بتبدأ من 900 جنية في اليوم, متوفر فيه فندق بورتو مارينا.

– جولف بورتو مارينا:

ده يعتبر اخر جزء اتعمل في مارينا, اسعار البيع فيه بتبدأ من 320 الف جنية, متوفر فيه ملاعب جولف – حمامات سباحة – مراسي لليخوت.

الوسوم
اظهر المزيد

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

إغلاق